När det gäller att skicka paket finns det flera valmöjligheter och det kan vara besvärligt att  bestämma sig för vilken metod som är lämligast. Mido Quality är ombudsman för både Schenker och DHL och har gedigen erfarenhet av dessa fraktföretagen.

Innan du ska skicka ditt paket måste du registrera ditt paket antingen på Schenkers eller på DHL:s hemsida.  Förutsättningen är att du har en skrivare som printar ut fraktsedeln efter att du registrerat ditt paket, har du inte skrivare läs nästa stycke. Du tar med ditt paket och fraktsedel till Mido Schenkers servicestationQuality och betalar i kassan.

Har du inte en skrivare hemma kan du använda Schenkers servicestation hos oss för att registrera ditt paket (se bild till höger). Det är kostnadsfritt att använda servicestationen och dessutom finns vi där för att hjälpa dig om du skulle stöta på problem.  Det är enkelt att registrera paketet på servicestationen och när du har fått din fraktetikett efter att du registrerat ditt paket går du till kassan och betalar. Denna metod är förmodligen det smidigaste sättet att skicka paket på.

Generellt har Schenker fler valmöjligheter än DHL när det gäller hur förpackningen ska se ut. Med Schenker kan du paketera efter föremålets former, dvs. ditt paket kan se avlång och smal ut eller ha formen av en vas, givetvis skall paketen vara inom rimliga mått och vikt som Schenker angett, klicka här för att ta reda på vilka de maximala mått och vikt du får ha på ditt paket.  Du kan givetvis köpa Schenkers emballage om du inte har egen, klicka här för priser. Priset för ditt paket bestäms efter vikt och mått.

DHL har å andra sidan standardiserade enhetspriser vilket betyder att beroende på vilket föremål du ska skicka måste ditt föremål passa in i en av DHL:s emballage. När du har hittat rätt emballage för ditt föremål är det bara att betala för emballaget, fraktpriset ingår i emballaget, klicka här för priser. Emballagen köper du hos oss.